donderdag 1 juli 2010

Kruisbessen


Vorig jaar was de kruisbessenoogst nog gewoon weg te eten. Hoewel het struikje nog steeds erg klein is hing het dit jaar wel erg vol. Ik had al een paar keer bessen in mijn yoghurt gedaan maar er bleef een grote hoeveelheid achter aan de struik. Toen eergisteren alle bessen geplukt waren bleek het ruim 1 kilo te zijn. Jan lust ze niet en om nou ruim een kilo bessen in mijn eentje naar binnen te werken terwijl de zwarte bessen net op zijn, de kersen nu ook eetbaar zijn en de rode bessen er ook al aankomen ging me ook weer een beetje ver. Nu kun je kruisbessen op verschillende manieren inmaken: hele bessen, moes, chutney, jam..... Dit jaar heb ik gekozen om er jam van te maken omdat dat ook goed houdbaar is in 'gewone' potten met een schroefdeksel. Zo kan ik de 'echte' weckpotten nog even reserveren voor de groenten die er aankomen. Uiteindelijk had ik 3 1/2 pot met kruisbessenjam. Die '1/2' is vanmorgen meteen aangebroken. De jam smaakt prima. Weer een nieuwe variant aan de zelfgemaakte jam toegevoegd dus!

1 opmerking:

  1. Heerlijk, ik heb gisteren van onze eerste pluk kruisbessen een lekkere vlaai gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen