dinsdag 18 mei 2010

Gevulde koeken

De amandelspijs had nu bijna een week de tijd gekregen om op smaak te komen dus
was het tijd om gevulde koeken te maken. Het recept komt van Cor 'Bakplaat' van het forum van www.bakkerswereld.org
Voor het maken van ca. 12 koeken heb je de volgende ingrediƫnten nodig:
Voor het deeg: 250 gram bloem * 180 gram boter * 150 gram witte basterdsuiker * 2 eetlepels water * 1 theelepel citroenrasp * 12 halve amandelen om te garneren
Voor de vulling: 200 gram amandelspijs, citroenrasp, losgeklopt ei.
Kneed de ingrediƫnten voor het deeg tot een deegbal en laat die in plasticfolie een paar uur opstijven in de koelkast. Ik laat de keukenmachine altijd even alles kneden. Het deeg krijgt dan de structuur van grof zand die je nog even met de hand doorkneedt tot het een glad samenhangend geheel is. Meng intussen de amandelspijs wat losser met een beetje citroenrasp en wat losgeklopt ei. (Ik heb dat laatste overigens niet gedaan - ik had overigens ook 300 gram spijs en heb er alleen wat citroenrasp doorgedaan).
Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en steek er een even aantal cirkels uit met een kartelsteker. Ik heb geen kartelsteker dus heb een breed limonadeglas gebruikt. Leg de helft van de cirkels op een ingevette bakplaat. Ik heb ze op een bakmatje gelegd.
Spuit bolletjes amandelspijs op de cirkels. Omdat ik de spijs lekker dik heb gehouden heb ik er gewoon allemaal even grote bolletjes van gedraaid (even afwegen) en die op de deegcirkels gelegd. Leg de andere helft van de deegplakjes eroverheen en druk de randen goed aan. Omdat ik dus geen kartelsteker heb, heb ik de koeken-in-wording in mijn linkerhand rondgedraaid en met een vork in mijn rechterhand de randen 'bewerkt'.
Bestrijk de koeken met losgeklopt ei en garneer ze met een (halve) amandel.
Verwarm de oven intussen voor op 175 graden en bestrijk de koeken voor je ze in de oven zet na ongeveer een kwartier nog een keer.
Bak de koeken in ca. 15-20 minuten goudbruin en gaar. Bij mij waren ze na 15 minuten nog hardstikke wit dus heb ik de over wat heter gezet en ze wat langer laten bakken.
Als ze mooi gekleurd zijn de koeken uit de oven halen en op de bakplaat een tijdje af laten koelen. Als ze bijna afgekoeld zijn steek je ze met een paletmes van de bakplaat en laat je ze op een rooster verder afkoelen. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Hoi Annemarie
    Zo dat ziet er weer lekker uit. Het is echt een hobby geworden he. Ik meende dat jij ook zelf je brood bakte he. Welke broodbakmachine heb jij of doe je het in de oven. Er is nu een andere bakker in onze supermarkt en we hebben nog steeds geen brood gevonden, waarvan we zeggen ja.... dat is het. Vooral in de zomer een probleempje. Dus misschien eens zelf proberen. Kun je me even mailen?
    Groeten
    suzanne

    BeantwoordenVerwijderen