woensdag 27 februari 2008

Lente?!



Februari is dit jaar ontzettend mooi en uitzonderlijk zacht. We hebben al diverse dagen gehad dat de temperatuur steeg tot boven de 20 graden. Omdat er in het begin van de maand nog wel nachtvorst was duurde het toch nog even voor de bloemen en bomen erin durfden te geloven, maar sinds vorige week hebben we geen nachtvorst meer gehad en overal om ons heen begint de natuur te kleuren. Van de narcissen op ons terras tot de primulaatjes die we onderweg zagen tijdens een wandeling. Er zijn weer lammetjes in de wei (waarom gaan ze altijd met hun kont naar je toe staan als je ze wilt fotograferen?!) en ons amandelboompje staat in bloei. Als je goed kijkt dan kun je op de foto nog wat fijne regendruppeltjes zien, want vanmorgen miezerde het een beetje. Inmiddels breekt het zonnetje weer aarzelend door. Nu maar hopen dat er dit jaar weer amandelen aan onze boom gaan groeien. Insecten om te bestuiven hebben we al volop gezien en gehoord. Als ik op het terras zit dan is het om mij heen zo af en toe een gegons van jewelste van bijtjes die op zoek zijn naar bloemen en mijn glaasje rosé daar erg op vinden lijken......... De vogels zingen dat het een lieve lust is en ook hebben we de eerste vlinders al weer gesignaleerd. Vorige week kwamen grote zwermen kraanvogels 'des grues' over op weg naar het noorden. Helaas vlogen ze te hoog over om een goede foto te maken. Het is een waar spektakel als ze overvliegen. Hun 'geschreeuw' kondigt zich al van verre aan, zodat je ze vooral eerst hoort en daarna pas ziet. Het lijkt wel alsof de achtersten roepen: "Zijn we eral, kunnen we niet even rusten?" En de voorsten roepen dan terug: "Nog een klein stukje, nog even dóórgaan!"
De natuur kan zich niet vergissen. De winter is voorbij, de lente is begonnen!

2 opmerkingen:

  1. Hi Annemarie,

    Lekker dat lenteweer, nietwaar? En ook echt het gevoel te hebben dat de lente is begonnen. Gisteren heb ik daarom ook wat over de kraanvogels geschreven. Ik was druk bezig met het maken van foto's. En Jet vroeg al of ik wilde waarmaken wat jou niet gelukt was. Ik snapte haar opmerking niet. Maar vandaag heb ik je blog gelezen....En viel het kwartje ( dat overigens niet eens meer bestaat!). Jet heeft overigens vandaag nog extra foto's gemaakt waarop de formaties "grues" veel beter te zien zijn. Zal ik binnenkort wel publiceren.

    Groetjes, Gerrit (en Jet)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar jullie foto's! Vorig jaar kwam er een zwerm heel laag over het huis gevlogen, maar dit jaar zien we ze alleen in de verte..........
    Ik vind het zo verschrikkelijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen