zondag 4 april 2010

Koffie mèt: (Chocolade) - slagroomsoesjes


We eten weinig slagroom. Toch hebben we altijd wel een of twee pakjes houdbare slagroom in de koelkast liggen, voor het geval dàt.... Ondanks het feit dat die pakjes maandenlang houdbaar zijn dreigden er nu toch 2 pakjes over de datum geraken. Weggooien is zonde, dus was het tijd om een oud recept uit de grote receptenmap eindelijk eens te maken: slagroomsoesjes.
Het recept leverde ongeveer 18 kleine soesjes op. Eén pakje slagroom bleek genoeg om ca. 6 kleine soesjes te vullen (foto links), daarvan heb ik er twee ingevroren. De rest belandde dus ongevuld in de vriezer, omdat ik niet genoeg slagroomversteviger in huis had om twee pakjes room op te kloppen. Zowel gevuld als leeg blijken de soesjes goed in te vriezen en vrij snel te ontdooien. Vanmorgen heb ik dus een paar ongevulde exemplaren uit de vriezer gehaald, bestreken met chocoladeglazuur en daarna gevuld (foto rechts). Een geslaagd experiment. Hoewel het gemakkelijker is om ze voortaan allemaal in één keer te vullen en in te vriezen.
Als ik ze groter maak en er nog wat meer chocola overheen doe dan worden het Bossche Bollen, die in Den Bosch overigens 'Chocoladebollen' worden genoemd. De èchte en allerlekkerste koop je natuurlijk in Den Bosch bij bakkerij de Groot: http://www.bosschebollen.nl/pages/start.php Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bossche_bol

2 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, ik heb ook wel eens soezen gemaakt op het werk. Echt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, SLAGROOMSOEZEN!!! mmmmmm
    Waar koop jij slagroomversteviger??? Je krijgt de slagroom die je hier koopt niet stijf genoeg.
    Héél wat jaartjes geleden heb ik ze vaak gemaakt,soms gevuld met vanilleijs. Ik weet niet of ik het nu nog zou kunnen.
    Je kunt ze hier leeg kopen, wist je dat? Leuker is ze zelf te maken natuurlijk.
    Gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen