zondag 21 maart 2010

Coeur de Marie

Naast ons huis bevindt zich een kleine bloemborder. De eerste jaren, toen we het huis alleen in de vakanties bezochten, raakten de erin staande planten overwoekerd met onkruid. Vorig jaar ben ik dus begonnen met het verwijderen daarvan. Onder de ongewenste begroeiing trof ik een mini-roosje en een pioenroos aan. Beiden mochten blijven staan en in de vrijgekomen tussenruimte kwamen tijdelijk wat eenjarigen: gemengde bloemen en cosmea. Het plan was echter om er wat vaste planten neer te zetten en één van de kandidaten voor deze halfschaduw border was een Gebroken Hartje (Dicentra Spectabilis). In het Frans wordt ze 'Coeur de Marie' genoemd. In Nederland hadden we er ook een in de tuin staan en ieder jaar was het een feest als in het voorjaar de bloemetjes tevoorschijn kwamen.
De eerste keer dat ik het plantje zag was ongeveer 30 jaar geleden toen ik met een bus Israëlische toeristen in de buurt van Alkmaar reed en bij een stoplicht stilstond. In een tuin zag ik toen een uitbundig bloeiend exemplaar. Ik vond het zo'n mooi plantje dat ik meteen uit ben gaan zoeken hoe het heette. Sindsdien heb ik er altijd een in de tuin gehad.
Vorig jaar stonden ze in de folder van het plaatselijke tuincentrum, maar toen we er kwamen bleken ze uitverkocht te zijn. Daarna was het te laat om er nog een te planten, dus dit jaar was het een kwestie van goed opletten. Afgelopen woensdag zag Jan er een op de markt in Piégut, waar ze echter 8 euro durfden te vragen voor een plantje. Omdat ik wist dat ze bij het tuincentrum vorig jaar nog niet de helft kostten vond ik dát toch een beetje gortig. We moesten echter nog wat spullen halen bij de plaatselijke Bricomarché. En daar vond ik er een voor 3 euro 50. Meteen meenemen dus en een plekje geven in de border. Nu maar hopen dat ze het naar haar zin heeft!

1 opmerking:

  1. Wat een leuk plantje, ik kende het nog niet!
    Maar wat een prijsverschil zeg, phff, haha ik zou ook niet zomaar de eerste de beste kopen dan.
    Ik hoop dat het plantje het goed gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen