dinsdag 26 augustus 2008

Plukdoos

Een week of twee geleden zag ik dat de eerste bramen rijp waren. Niet dat we die geplant hebben, maar ze groeien in de naburige percelen en dringen via de heg onze tuin in. Hoewel Jan ze regelmatig uit alle macht bestrijdt zien ze toch kans mooie vruchten te produceren.De eerste keer ging ik gewapend met een plastic doosje de tuin in om ze te plukken, maar dat bleek erg onhandig te zijn. Vaak heb je twee handen nodig om een braam te verschalken, Eén om een overhangende tak weg te duwen en de andere om de braam te plukken. Het doosje zette ik dan op de grond, maar dat betekent dat je voor elke braam moet bukken, voor iemand met een niet altijd gewillige rug een lastige klus. Weer in huis bedacht ik mij dat het veel handiger zou zijn als ik de geoogste vruchten (want bij het plukken van frambozen liep ik tegen hetzelfde probleem aan) in een doos of zak aan mijn lijf kwijt zou kunnen. Nu zijn bramen nogal kwetsbaar, dus een zak is niet zo handig. De vruchten zouden dan al snel geplet worden. Een doos moest het dus worden.In de berging vond ik zo'n doorzichtige plastic doos waar fruit in verkocht wordt. In de bodem en de zijwand zitten gaatjes om de vruchten lucht te geven. Met een touwtje en wat rijgwerk heb ik daar een "plukdoos" van gemaakt. Die kan ik om mijn nek hangen en zo twee handjes gebruiken om te plukken..........
Je begrijpt natuurlijk wat mijn echtgenoot nu zegt als ik de tuin inga om fruit te plukken: "Daar gaat mijn plukdoos met haar plukdoos!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten