vrijdag 11 februari 2011

Koffie mèt: Chocolade-sesam koekjes

Dit recept komt uit een tijdschrift waarvan ik de naam niet meer weet. Helaas ontbrak de temperatuur waarop de oven ingesteld moest worden, dus heb ik zelf maar wat verzonnen. Gelukkig zijn de koekjes goed gelukt en erg lekker (althans dat vind ik, Jan heeft het niet zo op chocolade dus hij zal blij zijn als ze op zijn).
De koekjes zijn erg gemakkelijk te maken. Ik heb alleen de hoeveelheden uit het originele recept gehalveerd omdat het anders wel heel erg veel koekjes werden. Nu had ik er ongeveer 15. Hier volgt het recept:

Ingrediënten:

* 75 gram zachte boter, * 112 gram witte basterdsuiker, * 1 ei, * 125 gram zelfrijzend bakmeel, * 100 gram pure chocolade in stukjes, * 40 gram geroosterde sesamzaadjes.

Klop de boter met de suiker zacht en romig en klop dan het ei erdoor. Spatel vervolgens het bakmeel erdoor en voeg de chocola en 25 gram van de sesamzaadjes toe. Laat het deeg in de koelkast opstijven (ca. 30 minuten).
Verwarm de oven voor op ca. 200 graden en haal het deeg uit de koelkast. Bekleed een bakplaat met bakpapier of leg er een bakmatje op. Rol het deeg erop uit tot een vierkante plak van ca. 1/2 cm dik. Omdat het deeg nogal plakkerig is heb ik een velletje folie op het deeg gelegd en daar de deegroller overheen gerold. Strooi de rest van de sesamzaadjes over het deeg en bak de deegplak in het midden van de oven in ca. 20-25 minuten goudbruin en gaar. Snij het deeg direct uit de oven in stukken en laat deze op een rooster afkoelen. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten