maandag 28 februari 2011

Erfelijk belast ofwel van wie zou ze het hebben?

Zoals de meesten wel weten ben ik een fanatieke genealoog. Om de stamboom wat op te leuken zoek ik dan ook naar oude foto's in de albums van familieleden en doorzoek ik oude kranten die online staan in de hoop iets van mijn gading te vinden. Niet van iedere voorouder valt iets wetenswaardigs terug te vinden. Soms ben je al blij dat je een beroep weet, zeker als het gaat om gegevens van vóór 1811. En steevast maak ik grapjes over wat ik tegenkom.
Zo heb ik een voorvader die biersjouwer was. Nu, ik heb heel wat kratjes van de supermarkt naar huis 'gesjouwd'. Mijn timmermansoog heb ik van mijn overgrootvader en ook de bakkerskwaliteiten moet ik van een aantal voorouders hebben geërfd.

Nu heb ik ook altijd, dat als er een ook maar een klein plasje opgevroren is 's winters, dat ik onderuit ga, tot grote hilariteit van Jan. Mijn vader had dat ook. Gingen we naar het ijs op de Vlaardingse Vaart lag hij al op zijn snufferd voor we er waren. Gisteren vond ik een berichtje in de Nieuwe Gorinchemse Courant van 27 januari 1881. Het betreft de opa van mijn oma van vaderszijde:



Het is duidelijk dat ik er gewoonweg niets aan kan doen. Ik ben gewoon erfelijk belast en weet nu tenminste waar het vandaan komt.......

5 opmerkingen:

  1. Nou, goed uitkijken dan maar waar je loopt. Wat heb je een prachtig muziekstuk over kraanvogels in de zijkant staan. Ik kreeg er kippenvel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dorothé,

    Ja imposant muziekje hè! Het schijnt uit een film te komen over trekvogels en geschreven door een Franse componist (kon ook bijna niet anders hè - ik ben een blijf een francofiel tenslotte).
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Bruno_Coulais

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, Annemarie, je bent vast nog familie van Hans, zijn vader en al zijn broers, liggen/lagen bij het minste geringste op de grond.Het vervelende is dat ze altijd bij het vallen iemand vastpakken die dan ook "de vloer op zoekt"!!!
    Gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha,ik ben dus niet de enige. Ik ga meestal zo snel dat ik niet eens de tijd heb om mijn hand uit te steken. Gelukkig maar, kan ik ookmijn pols niet breken. Mijn billen kunnen gelukkig veel hebben al is een bont-en-blauw zitplateau ook niet alles.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb ik ook Annemarie, ik kan op een voetbalveld van tegels altijd die pakken waar ik mijn enkels op kneus,verstuik etc. Nu moet ik zeggen dat sinds ik een achillespees operatie aan beide benen heb gehad dit opmerkelijk minder is geworden. Het bleek dat mijn pezen te lang waren. ( waren harder gegroeid als ik) hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen