vrijdag 29 januari 2010

Koffie mèt: Jamflappen


Vorig jaar kocht ik voor een paar euro deze gadget bij de Lidl waarmee je gemakkelijk deeg dubbel kunt klappen. Bij de speciaalzaak zag ik ze later voor 3 x zo duur ;-) Er zitten drie verschillende maten in het doosje. Met de kleinste kun je ravioli maken en de iets grotere vormen kun je gebruiken voor bijvoorbeeld deze jamflappen. Ditmaal heb ik de middelste vorm gebruikt.
Voor ca. 8 flappen heb ik een deeg gemaakt van 120 gr zachte boter, 60 gr suiker, 200 gr bloem, een mespuntje zout en bijna een heel losgeklopt ei (restje ei achterhouden om ze te bestrijken). Het deeg een uurtje in plastic in de koelkast leggen en daarna op een bebloemd werkvlak uitrollen. Bij mij breekt het in het begin altijd nogal snel, dus weer oprollen, uitrollen enz. Na een keer of drie is het deeg soepel genoeg. Intussen de oven voorverwarmen op ca. 200/220 graden.
Met behulp van een schoteltje ter grootte van de gadget heb ik rondjes uit het deeg gesneden en op de gadget gelegd. (foto 1) Nu een grote theelepel jam erop en dichtklappen. (foto 2) Het is wel zaak om een wat dikkere jam te gebruiken - ditmaal heb ik zelfgemaakte courgette-gemberjam en mispeljam gebruikt. De flappen op een bakmatje of bakpapier leggen, bestrijken met losgeklopt ei en bestrooien met wat kristalsuiker. foto 3 Vervolgens in het midden van de oven ca. 20-25 minuten goudbruin bakken. (foto 4). Een lekkere en goedkope traktatie bij de koffie! Zelfgemaakte jam hebben we tenslotte in overvloed..............

1 opmerking:

  1. Wat een handig dingetje zeg! En dat voor een paar euro bij de lidl!
    Ziet er overigens heerlijk uit, dat ga ik dus ook een keer proberen!:)

    BeantwoordenVerwijderen