zondag 16 november 2008

Viande Hachée



Wij zijn echte gehakt eters. Op zijn tijd een lekker balletje met spinazie of rode kool, in de chili con carne of in de macaroni of spaghetti. Toen we nog in Nederland woonden sloegen we dan ook regelmatig een kilootje in als het in de aanbieding was bij de C1000 en vroren dat in kleine porties in. Hier is gehakt ook prima te koop, alleen vinden we de prijs veel te hoog. Standaard kost het zo rond de € 8,50 de kilo! Dus daar hebben we iets op bedacht. Ze hebben hier namelijk wel regelmatig prima rundvlees in de aanbieding voor stoofpotten voor zo tussen de 3 en 4 euro per kilo. Met een gehaktmolen draaien we daar zelf gehakt van. De kosten van de gehaktmolen heb je er op die manier al snel uit en als je 3 à 4 kilo tegelijk draait valt het in elkaar zetten en schoonmaken van de molen ook nog wel mee. Als het gehakt dan eenmaal gedraaid is wegen we zakjes af van 2 ons per stuk om in te vriezen. Ook maken we nog wat slavinken, die we invriezen. Lekker bij bloemkool of andijviestamppot!
Het is even doorwerken, maar als de vriezer dan weer gevuld is kunnen we er een hele tijd tegen!

9 opmerkingen:

  1. Hallo Annemarie en Jan,

    Wij eten ook regelmatig gehakt. Maar wij maken er niet zoveel werk van als jullie. Want wij kopen het rundergehakt gewoon bij de LIDL ( hier in de regio alom aanwezig) tegen een schappelijke prijs van iets minder dan 4 euro voor 800 gram. En dan loont het de moeite niet om er zelf zoveel werk voor te doen.
    Maar dan moet er wel een LIDL in de buurt zijn, natuurlijk. Of de ALDI het ook heeft, weten we niet. Want daar komen we eigenlijk nooit ( net iets verder weg).
    Jullie zijn trouwens erg actief op het gebied van "home-made-producten". Het zou ons niet verbazen als er t.z.t. een voedingsmiddelenlijn opduikt, "Jannemarie" of zo genaamd. Is niet een of andere Amerikaans (de naam is me ontschoten) ook niet eens op dezelfde manier begonnen en uitgegroeid tot een groot concern ? Wie weet ......

    Groeten, Gerrit en Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Gerrit en Jet,

    We komen regelmatig bij de Lidl, maar hebben er nog nooit echt goedkoop gehakt gezien. Want 4 euro voor 800 gram is ook nog 6 euro de kilo... We moeten wel lang doen met onze spaarcenten natuurlijk....;-) Mag de pret overigens niet kreuken, want dit is een 'way of life' die ons goed bevalt.
    Jan heeft gisteren rode kool ingemaakt. We hebben nu dus de keuze uit rode kool, bietjes, sperziebonen en diverse courgette varianten in 'pot' uit eigen tuin. Met de 'verse' boerenkool en prei uit de tuin, komen we dus een heel eind!
    We zijn niet echt van plan om nog een carrière in de voedingsmiddelenindustrie te starten... wij zijn gewoon lekker rustig aan het leven, héél rustig..........!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Annemarie en Jan,

    Wij, Hans en Betty wonen sinds 7 januari 2007 in Frankrijk en tot onze verbazing in dezelfde regio als jullie! Leuk en informatief jullie site. Kunnen nog veel van jullie leren,
    gr., Hans en Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Hans en Betty,

    Leuk dat jullie ook meelezen! Hebben jullie zelf ook een Blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemarie,

    Nee, joh, ik kan niet zo goed met de computer overweg. Ik wist niet eens wat 'n BLOG was!
    We hebben wel een groentetuintje, doordat ik d.m.v. Google BOERENKOOL invulde kreeg ik jullie site (blog?). Wij wonen in La Trémoulie,
    hoort bij Champniers et Reihlac, tussen St. Mathieu en Piégut. We zijn met pensioen, al 'n paar jaar.

    Gehakt: Wij laten altijd rundvlees malen, we gebruiken ook erg veel gehakt voor veel gerechten, voor 'n lekker balletje neem ik de helft gehakt en de helft chair à saucis, wel opletten of de chair gekruid is.
    Ik ben jaloers op al die heerlijk gevulde weckpotten, het water loopt mij de mond uit. Zonde om er een van de plank te nemen. Prachtig ziet het er uit.
    Het plekje van jullie lijkt erg op die van ons.
    Kom maar eens kijken wanneer jullie zin en tijd hebben.
    gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Betty,

    Jullie zitten inderdaad vlakbij, een kwartiertje ongeveer zag ik in mappy.
    Als je het leuk vindt om verder privé met me te mailen?
    Mijn emailadres is averburg apestaartje mailcity punt com
    Apestaartje en punt vervangen door @ en . en alles aan elkaar typen....;-)
    Ik wil het even niet volledig hier neer zetten i.v.m. spam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annemarie,

    Het bladerdeeg neem ik in voorraad en vries b.v. twee rollen in, altijd handig.
    Je hebt mij op 'n idee gebracht met de banketstaaf "J" ik heb nog chair à saucisse (ik had dit verkeerd geschreven zag ik) en ga 'n hartige maken. Spijs is zoveel werk!!!
    Ik maak meer alcoholische drankjes van de bessen en abrikozen die ik van de buren krijg.
    Lekker met witte wijn of champagne!
    Wij moeten aan een grotere vriezer en het wecken wat jij doet......ik maak wel af en toe jam in de zomer, maar dan blijven mijn zolen aan de keukenvloer plakken, zo'n geknoei bij mij in de keuken, maar lekker is het wel.
    Wel twee keer appelmoes gemaakt, één keer goed gelukt, de tweede keer de potjes op de bovenkastjes gezet en na 'n klein weekje, hoorden we een sissend geluid en...je raadt het al, de dekseltjes vlogen er af en de appelmoes droop langs de keukenkastjes! bovendien waren de kant en klare potjes 54 eurocent bij Lidle.
    Ja, ik zal je mailen. gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Valt wel mee hoor die spijs.
    Ik koop een zakje gemalen amandelen bij de Intermarché van 250 gram, doe daar 250 gram kristalsuiker en 2 eieren door in de keukenmachine en klaar! Dan doe ik het in porties van ongeveer 150 gram afwegen in de folie in de koelkast als ik het na een paar dagen wil verwerken, anders in de vriezer.
    In nog geen 5 minuten heb ik dan behoorlijk wat spijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ik ga het eens proberen, lijkt inderdaad eenvoudig. In Nederland gebruikte ik spijs in de appeltaart, heel lekker en daar word ik dan weer molliger van, zie ik echt naar uit!!!

    Betty

    BeantwoordenVerwijderen