dinsdag 18 november 2008

Koffie mèt ........... gevulde speculaas


Zo tegen de Sinterklaas krijgen we trek in de traditionele bijbehorende lekkernijen. Zoals ik vorig jaar al berichtte kun je hier prima aan speculaas komen, maar gevulde speculaas.... da's een ander verhaal. Nu de meeste culinaire experimenten redelijk goed verlopen zijn de afgelopen maanden werd het dus tijd om me daar eens aan te wagen. Een recept was snel gevonden http://www.sinterklaasrecepten.com/gevuldespeculaas.php. Eerst heb ik amandelspijs gemaakt, want dat moest een paar dagen op smaak komen. Omdat onze eigen amandeloogst wat erg mager was dit jaar (welgeteld 1 amandel) heb ik maar een zakje gemalen amandelen uit de supermarkt gebruikt. Daarna heb ik speculaaskruiden gemaakt door de diverse benodigde kruiden te mengen. De ooit uit Nederland meegenomen voorraad was op, maar het blijkt verrassend simpel te zijn om het zelf te maken. De losse kruiden daarvoor hebben we eigenlijk toch altijd wel in huis. Gisteren was het dus zover en kon het recept worden uitgevoerd. Na nog even wat amandelen van hun vliesjes ontdaan te hebben voor de garnering kon de speculaas de oven in.
Het rook héérlijk toen ik drie kwartier later de koek uit de oven haalde. Vanmorgen hebben we een punt genomenbij de koffie. En ja het smaakte zoals het bedoeld was.....naar méér! Helaas is het allemaal niet zo best voor de lijn. Ik vrees dat januari een maand zal worden van water en sla.....;-))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten