vrijdag 7 november 2008

A la banque


In Nederland bestaan ze al jaren niet meer, maar in Frankrijk kun je bijna niet zonder: een chequeboekje! Veel betalen we, net als in Nederland, met ons bankpasje, maar soms kom je er hier gewoon niet zonder cheques. Bijvoorbeeld als je de tandarts moet betalen en geen idee hebt wat hij precies gaat doen en dus ook niet weet hoe groot het te betalen bedrag zal zijn. Of als je een nieuw paspoort aanvraagt bij het Nederlands Consulaat. Of als je iets afgeleverd krijgt aan huis en nog een 'restbedrag' moet betalen. Of als je je ziekenfondspremie moet betalen of lokale belastingen......... Overboekingen zoals in Nederland zijn hier niet gebruikelijk, dus je gebruikt òf een TIP (een soort acceptgirokaart waarmee je een bedrijf of instantie machtigt het geld van je rekening af te halen), òf je laat het bedrag automatisch afschrijven (bijvoorbeeld electriciteit, water) òf je betaalt door het opsturen van een cheque. Na 5 jaar (valt mee toch?!) waren we dan ook toe aan een nieuw chequeboekje. Op een gegeven moment kregen we na het inloggen op onze rekening een boodschap in het scherm dat het bestelde boekje kon worden opgehaald bij ons bankkantoor in La Rochefoucauld. Aanvankelijk waren we van plan om daar vorige week donderdag langs te gaan, maar toen was het verschrikkelijk slecht weer. Koud, guur, striemende regen. Dus besloten we maar een dagje te wachten.Vrijdags was het aangenaam, zonnig weer. Uitstekend weer dus voor een uitstapje! Onze herinneringen aan de bank waren dat het er altijd erg druk was en dus keek ik enigszins vreemd op toen ik door het raam geen balie zag, maar een 'zitje'. Even dacht ik dat de bank was opgeheven (dat krijg je van al die berichten over banken die omvallen). Een vriendelijke meneer wenkte me echter om binnen te komen. Nadat ik kenbaar maakte dat ik een chequeboekje kwam ophalen werd ik een spreekkamer ingeloodst en kreeg ik een stoel aangeboden. Het boekje werd opgezocht en ik moest even tekenen voor ontvangst. Binnen 3 minuten stond ik weer buiten, waar Jan al was doorgelopen, omdat hij dacht dat ik wel een minuutje of twintig zoet zou zijn. Toen hij zich toevallig omdraaide was hij dan ook zeer verbaasd mij al weer zo snel buiten te zien en dacht even dat het kantoor gesloten was of zo.
Op de foto's zie je ons bankkantoor in het centrum van het stadje. De tweede foto geeft een beeld van de straat waar de bank is gelegen. Deze straat loopt door naar het kasteel. Als je goed kijkt kun je boven de daken van de huizen een stukje dak van het kasteel zien.
Het kasteel van La Rochefoucauld is een echte toeristische trekpleister. Als je er meer van wilt zien en over wilt lezen (ook in het Engels) kijk dan eens op http://www.chateau-la-rochefoucauld.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten