woensdag 26 november 2008

Koffie mèt .......... een letter van banket!


Nu het maken van amandelspijs zo simpel blijkt te zijn kunnen we eens verder experimenteren. Ditmaal werd het een banketletter. Gebaseerd op het recept van Janneke, zie: http://www.jannekes.nl/ . Met bladerdeeg uit de plaatselijke supermarkt. Dat verkopen ze hier, niet in de diepvries zoals in Nederland, maar in het koelvak. Ook zijn het niet de bekende bladerdeegvelletjes van 10x10 maar rollen die precies in een (grote) taartvorm passen. Voor de banketletter heb ik dus het middendeel gebruikt en daar een rol van ca. 300 gram amandelspijs ingerold. Vervolgens de letter 'J' gemaakt (een 'S' heeft meer bochten, dus daar waagde ik me maar niet aan). Bestreken met een beetje losgeklopt ei en daarna de oven in. Ongeveer 25 minuten gebakken op 200 graden en daarna bestreken met wat verwarmde (zelfgemaakte) sinaasappelmarmelade en versierd met stukjes geconfijte sinaasappel die ik al gekocht had voor een ander recept. Vanmorgen hebben we een stukje genomen. Zoals je ziet is de letter goed gevuld en niet zoals in Nederland nogal eens het geval is met 'lucht'. En dit is pure amandelspijs, geen witte bonenpuree met een kunstmatig amandelsmaakje. Mmmmmmmmm je weet niet wat je proeft. Zelfs Jan die in Nederland nooit banketstaaf at heeft zijn portie met smaak verorberd! Van het bladerdeeg dat over was heb ik nog wat hartige kaashapjes gebakken, die we gistermiddag bij een glaasje wijn soldaat hebben gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten