vrijdag 14 maart 2008

Koffie mèt (deel 3)



Tsja als het stormt en regent, wat moet je dan? Beetje lezen, televisie kijken, schoonmaken, stambomen en............. natuurlijk nieuwe recepten uitproberen. Nu ik daar de tijd voor heb en de resultaten steeds vaker eetbaar zijn dus maar weer eens wat nieuwe uitdagingen aangegaan.
Tijdens het zoeken naar een recept voor krakelingen was ik ook een recept tegengekomen voor eierkoeken. Hoewel ik ervan uitging dat die dingen heel lastig te maken zouden zijn, bleek het tegendeel waar. Alleen had ik er de eerste keer even geen erg in dat ze wel heel erg uitdijen in de oven dus waren ze aan elkaar vast gebakken. Niet helemaal 'fotogeniek' zullen we maar zeggen. De smaak was echter uitstekend, dus de tweede keer er maar wel rekening mee gehouden dat er slechts vier tegelijk op mijn bakplaatje passen. Hoewel ze niet zo mooi 'geel' zijn als in de winkel zijn de structuur en de smaak uitstekend!
Vervolgens maar eens geprobeerd een ontbijtkoek te bakken. Voor het bakken daarvan heb je uiteraard een cakevorm nodig. Die had ik ook ergens en ik wist zelfs waar ik hem na de verhuizing had opgeborgen alleen lag er inmiddels een gigantische stapel lege verhuisdozen (aanmaakkarton voor de kachel) voor het betreffende kastje. Na een poosje 'hengelen' wiebelend op een houten bankje kreeg ik ze dan toch te pakken....... De ontbijtkoek is heel erg lekker alleen is hij niet zo gerezen als op de foto bij het gebruikte recept. Maar we hebben nog meer recepten, dus we zoeken net zo lang tot we het voor ons 'perfecte' recept hebben. Nu zijn er nogal wat recepten in omloop, dus het kan even duren voor het juiste recept gevonden is. In veel recepten wordt echter karnemelk als ingrediënt genoemd, maar dat is hier wat lastig verkrijgbaar, dus dat scheelt alvast weer in de selectie! Overigens kunnen we bij LeClerc ook een hele smakelijke ontbijtkoek kopen hoor, maar ik vind het gewoon leuk om er zelf eens een te bakken.
En toen kwam ik een recept tegen van Vlaardingse IJzerkoekjes...........Jan bleek ze, hoewel ook in Vlaardingen geboren, nog nooit gegeten te hebben. En als echte haringkop kan dat natuurlijk niet. Alleen worden ijzerkoekjes gebakken op een speciaal ijzer. Tsja, welke Vlaardinger heeft er nou zo'n ijzer in huis? De plaatselijke banketbakkers verkopen die koekjes tenslotte volop........... Ook deze oud-Vlaardingse beschikt dus niet over een dergelijk bak-ijzer.
Toch maar eens een nachtje over geslapen tot ik mij bedacht dat ik wèl beschik over een gourmetstel met een ijzeren plaat die je ook als vlakgrill kunt gebruiken. (Gourmetstel komt notabene uit Vlaardingen, dus is het een Vlaardings bak-ijzer nietwaar? ) Met dit uitgangspunt dus maar eens een poging gewaagd. Zoals je ziet zijn de koekjes rond geworden, want een ovalen uitsteekvormpje had ik ook al niet, maar ze bakten prima op het gourmetstel, er zit nu alleen een licht streepjespatroon op i.p.v. een ruitjespatroon, maar dat proef je gelukkig niet ;-))
Ze smaken naar .....................echte Vlaardingse IJzerkoekjes. En Jan? Ja, die lust ze ook!

2 opmerkingen:

  1. Hè jammer nou ... dat we wel in Frankrijk wonen maar toch net iets te ver om even op de koffie met... te komen. Maar wie weet....

    Gerrit en Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bija drie uur rijden voor een kopje koffie mèt is inderdaad wat van de zotte. En helaas voor jullie past de 'mèt' ook niet zo goed door een telefoondraadje.... En wat ik deze week gebakken heb.....mmmmmmmmmm.........ben er zéér trots op............gevulde koeken!

    BeantwoordenVerwijderen