maandag 22 november 2010

Plongé dans le noir.

Gisteravond om een uur of halfelf viel  'opeens' de stroom uit. Dat gebeurt wel eens vaker, bijvoorbeeld als het stormt, maar de weersomstandigheden waren normaal. Omdat Jan in de verte wel de straatverlichting zag branden vreesde hij al dat het alleen bij ons was, maar we konden op dat tijdstip moeilijk de buren lastigvallen. Het zijn namelijk al oudere mensen die 's avonds vroeg naar bed gaan. We besloten dus ook maar naar bed te gaan. Met een zaklantaarn op het nachtkastje kom je tenslotte een heel eind. Stiekem hoopte ik dat het probleem zich, zoals eigenlijk altijd, 'vanzelf' zou oplossen. Maar helaas, toen ik vanmorgen wakker werd was het nog steeds onnatuurlijk stil. Géén gebrom van de koelkast en de vriezer, géén televisie.........
Het storingsnummer van de EDF (Electricité de France) bevat een keuzemenu: Toets uw postcode in, bent u de enige in de buurt zonder stroom toets 1, hebben uw buren ook geen stroom toets 2...........
Tsja, alsnog op naar de buren dus. Het antwoord op de vraag straalde me al door het keukenraam tegemoet want de verlichting brandde. Terug dus naar de telefoon. Na mij door het menu geworsteld te hebben kwam er uiteindelijk iemand van de helpdesk aan de telefoon. Of ik de meter al had gecontroleerd. Nou uh nee. Nou mevrouw dan moet u dat eerst doen. Fijn, de meter hangt buiten langs de weg en ik heb geen mobiele telefoon. Ophangen dus en Jan de meter laten testen. Dat gaf nog een hoop stress want er zit een kap overheen en die ging er niet af. Weer de helpdesk bellen. Door het menu worstelen. Ja dan moet u een elektriciën laten komen, pas als een elektriciën constateert dat het een probleem is voor EDF dan sturen wij iemand. Pfffff, Youp waar ben je, kun je hier ook een actie tegen helpdesks beginnen? Het zou natuurlijk een stuk klantvriendelijker zijn om te zeggen, mevrouw we sturen een techneut, maar als het probleem toch binnenshuis blijkt te zitten krijgt u een rekening. Nu moet je dus eerst op zoek naar een elektriciën. De eerste nam niet op, maar de tweede bleek gelukkig bereid op korte termijn te komen, nèt voor de middag of net erna. Hij hield zich netjes aan zijn woord en kwam om kwart voor twaalf het erf opgereden. Na wat metingen was zijn conclusie dat EDF toch echt het probleem op zou moeten lossen omdat het ergens buitenshuis moest zijn. Gelukkig was hij zo vriendelijk om het storingsnummer van EDF voor ons te bellen en kreeg hij de toezegging dat er nog diezelfde middag iemand zou komen.
Een kleine twee uur later kwam er inderdaad een blauw autotootje ons erf opgereden. Na van alles gecheckt te hebben bleek vlak achter het paneel waar de stroom ons huis binnenkomt de kabel doorgesleten te zijn.
Hoewel de techneut zingend binnenkwam werden al werkend de volgende woorden gebezigd: 'putain', 'merde', 'bizarre'. Gelukkig kon hij, eenmaal de oorzaak van de storing gevonden, weer zingen.....
Ondertussen werd er een collega gebeld, want onze techneut had een onderdeel niet bij zich. Toen hadden we dus twee van die mooie blauwe autootjes op ons erf! Toen alle materialen ter plekke waren was het probleem verbazingwekkend snel opgelost. Terwijl hij zijn maat vertelde wat een bizarre storing dit toch wel niet was, wapperden zijn handjes goed door.
Toen kwam het 'moment suprême', de schakelaar kon weer op 'aan' worden gezet. En zowaar de koelkast begon te brommen en de vriezer te piepen. Kortom het huis kwam weer tot leven!

4 opmerkingen:

  1. Hallo Annemarie,

    We kennen het probleem zelf intussen maar al te goed. Ook hier valt met enige regelmaat de stroom uit, ook als het geen slecht weer is. En ook bij ons is al twee keer de kabel gerepareerd ( de telefoonkabel trouwens ook ).
    We kennen de standaardprocedure dus al uit het hoofd: 'ja, we hebben de meterkast al gecontroleerd, nee, de buren hebben ook geen stroom' etc.
    Ten faveure van de EDF moet worden gezegd dat ze meestal snel ter plekke zijn, ook in de avonduren.
    Maar we hebben toch al een jaar of drie geleden een kleine noodgenerator aangeschaft. En die heeft al verscheidene keren - helaas eigenlijk - zijn diensten bewezen.

    Gerrit en Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over de technici niets dan lof. Het probleem zit 'm bij de helpdesk. Want hoewel Jan al lang had gemeten dat er gewoonweg geen stroom het huis binnenkwam was de boodschap van de helpdesk als de meter het doet dan moet er eerst een elektriciën langs komen. Tussen de meter en de plek waar de kabel het huis binnenkomt zitten echter ettelijke meters waar het fout kan zijn gegaan.....
    De elektriciën deed vervolgens precies dezelfde metingen als Jan en kwam tot dezelfde conclusie. Toen hij ERDF belde kwamen ze wel (volgens je contract moeten ze trouwens binnen 4 uur komen). Het frustrerende is dus gewoon dat Jan dondersgoed een diagnose kan stellen, maar dat ze dat gewoon niet accepteren.
    Bij France Télécom heb ik denk ik inmiddels een sterretje bij mijn naam staan. Daar roepen ze nu meteen we sturen een techneut maar als het binnen zit is het voor uw rekening. Tot op heden was het altijd hùn probleem, ook al kan dat op afstand niet altijd gedetecteerd worden.
    Eenmaal een techneut ter plaatse dan wordt het probleem altijd zeer professioneel opgelost. Jan is ook steevastvol bewondering op de apparatuur die ze bij zich hebben. Maar voordat je zo'n mannetje bemachtigd hebt........
    We hebben ook wel eens naar zo'n generator gekeken, maar tot op heden waren de onderbrekingen hier altijd minimaal. We zitten op een stuk waar gemakkelijk alternatieve verbindingen gemaakt kunnen worden, dus dan gaat het een paar keer uit-aan-uit om dan vervolgens weer aan te gaan. De meest gevoelige apparatuur hebben we beschermd met UPS'en tegen die micro coupures. Ach en verder stoken we op hout en koken we op gas, dus het is eigenlijk alleen de vriezer die echt 'kritisch' is als het te lang duurt.
    Voorlopig zijn we dus weer blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een toestand altijd met die helpdesks!
    Wisten jullie dat wanneer de elektra lang is uitgevallen, te lang voor de inhoud van de vriezer, dat de verzekering de inhoud uitbetaalt?
    Wij hebben dat ´n keer in Nederland gehad en iemand gaf ons die raad om bij de verzekering te claimen en verdraaid, ze had gelijk!
    gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Betty,

    Gelukkig kan onze vriezer ongeveer 24 uur zonder stroom, mits hij niet geopend wordt. Want een vergoeding van de inhoud is leuk, maar de verzendkosten van die overheerlijke Hollandse rookworsten hakken er ook flink in :-)) We hopen dat we nu alles weer even gehad hebben voor de komende tijd overigens........ Ben hier tenslotte voor mijn rust komen wonen....(knipoog)

    BeantwoordenVerwijderen