vrijdag 19 november 2010

Alternatieve etiketten/alternatieve lijm

Omdat Jan de laatste weken al heel wat gras voor mijn voeten heeft weggemaaid wat blogonderwerpen betreft, zie o.a. zijn blog over de kapotte laptop en de kapotte vaatwasser had ik even niet zoveel om over te schrijven. Zonder vaatwasser is het ook lastig om in te maken, want je wilt niet weten hoeveel vuile vaat dat genereert. En dan heb ik het nog niet eens over het schoonmaken van de weckpotten! Gelukkig is de vaatwasser inmiddels keurig afgeleverd en heeft installateur Jan hem aangesloten op water en elektriciteit zoals jullie op de foto onderaan dit bericht kunnen zien. Omdat het gootsteenkastje ontruimd moest worden heeft het meteen een sopbeurt gehad.

Gelukkig doet 'Indy' het goed. Dus kon ik aan de slag met de laatste tomaten van het seizoen. In de vriezer zat ook nog een restje rode tomatenmoes en alles bij elkaar was het toch nog wel een liter of vijf. Genoeg dus om ketchup van te maken. Terwijl de prut langzaam stond in te koken waste Indy de potten af en kreeg ik opeens een creatieve bui. Met een beetje spelen in Word had ik al snel etiketten ontworpen voor deze lading ketchup. De vraag was alleen, als je ze op 'gewoon' papier print, hoe plak je ze dan vast op de potten. En dan ook liefst nog zodanig dat ze weer gemakkelijk loslaten als de inhoud is geconsumeerd......
Even zoeken op internet kwam met de suggestie om een klein beetje volle melk aan de achterkant van het etiket te smeren en het daarna vast te plakken. Dit ouderwetse 'huismiddeltje' kwam ik op zowel op Nederlandse als Franse sites tegen. Aangezien er altijd een pak melk in de koelkast staat was het het proberen waard. En geloof het of niet...................ze zitten vast! Je moet alleen wel zorgen dat het etiket niet te nat wordt, daar houdt de inkt namelijk niet zo van :-))

2 opmerkingen:

  1. Hoi Annemarie,

    Lekker die tomatenketchup van eigen oogst!
    Wij lijmen altijd de meegekregen etiketten ook met melk als
    we de ingekochte wijn zelf bottelen,
    het kan ook met halfvolle!!
    Maar ik heb er niet aan gedacht om het ook met melk te plakken op de jampotten, dom!
    Gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O jij kende het truukje dus al! Ik las een mevrouw op internet die halfvolle had geprobeerd, maar dat 'hield' niet (althans bij haar). Maar wij hebben toch altijd volle melk in huis, dus dat is geen enkel probleem. Ben nu bezig de potten van m'n voorraadkast van een nieuw etiketje te voorzien!

    BeantwoordenVerwijderen