maandag 18 oktober 2010

Ouderwetsche snoeperijen



Sinds er iets aan de blog veranderd is krijg ik de plaatjes niet meer zó geplaatst als ik zou willen. Het is dus een beetje een gepruts de laatste tijd. Oók een gepruts, een kleverig gepruts was het karweitje van vanmorgen. Een paar weken geleden had Jan de kweeperen geoogst. Dat zijn die rare knobbelige vruchten die je op de eerste foto in het mandje ziet liggen. Kweeperen, kun je, net als stoofperen, niet rauw eten. Je moet ze eerst koken en kunt er vervolgens jam of compôte van maken òf snoepjes. Nu had ik er al een aantal potten jam van gemaakt en compôte eten we niet zoveel, dus was het ditmaal tijd voor het snoepgoed experiment! Gelukkig verkochten ze vorige week bij de Aldi grote bakblikken voor weinig, want na het inkoken tot een superdikke brei in de jampan moet de massa natuurlijk wel ergens in af kunnen koelen om op te stijven. Na een week in het bakblik (op wat bakpapier om het er gemakkelijk uit te kunnen tillen en beschermd door een schone kussensloop tegen het stof) was het vanmorgen zover, de stijve brei kon in stukjes worden gesneden en door de poedersuiker gerold. Het recept zegt vervolgens dat je de snoepjes in een blikje moet bewaren. Voor dat doel had ik er dan ook een paar bewaard en schoongemaakt. Komende winter heb ik dus elke middag een paar zelfgemaakte snoepjes voor bij de thee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten