dinsdag 5 oktober 2010

Koffie mèt: Perencake met kokos

Inmiddels wonen we al weer vier jaar 'Aux Lilas' of zoals we zelf zeggen 'op de Lil'. De tijd vliegt voorbij en dat is een goed teken,want dat betekent dat we ons niet vervelen. De fruitboompjes die we geplant hebben doen het, op een enkeling na, goed en dat betekent dat we dit jaar een aardige oogst Conférence peren hebben, die nu allemaal tegelijk beginnen te rijpen. Omdat we de laatste lege inmaakpotten willen bewaren voor de 2 emmer met stoofperen die we geoogst hebben moeten de handperen dus niet alleen zó worden gegeten, maar ook wat creatief worden verwerkt. Zo verdwenen er een stuk of 5 in deze perencake met kokos.

Het recept komt uit een hele oude Tip uit de jaren '70 en het origineel werd eigenlijk gemaakt met ananas. Maar omdat Jan geen ananas lust had ik het recept nog maar één keer eerder gemaakt om met een verjaardag uit te delen aan mijn collega's een aantal jaren geleden. De cake viel erg in de smaak en toen ik het recept van de week weer eens tegen kwam vroeg ik me af hoe de combinatie met peren zou zijn in plaats van met ananas. Ik kan jullie alvast verklappen dat het eindresultaat erg smakelijk was!

Het recept:

Oven verwarmen op 200 graden. Bakvorm van 25 x 30 cm goed invetten. Mijn bakvorm was 25 x 25 waardoor de cake iets hoger is uitgevallen dan in het oorspronkelijke recept. De bodem heb ik bedekt met bakpapier dat ik iets heb laten overhangen zodat de cake gemakkelijk uit de vorm kan worden getild.

Klop in een kom 2 eieren met 225 gram suiker schuimig en voeg 1 1/2 dl water en 300 gram zelfrijzend bakmeel toe. Roer dit tot een glad beslag en giet dit in de bakvorm. Bak de cake in het midden van de oven in ca. 20 minuten goudbruin en gaar.

Schil in de tussentijd 5 Conférence peren, verwijder de klokhuizen en snij het vruchtvlees in kleine blokjes, laat ze in een zeef uitlekken.

Doe 2 eetlepels boter in een steelpannetje en laat deze zachtjes smelten. (niet bakken!) Voeg hier 1 ei, 50 gram suiker, 1 zakje vanillesuiker en 150 gram kokos aan toe en roer dit tot een gelijkmatige massa. (Omdat mijn bakvorm iets kleiner was, had ik iets teveel van deze 'topping', 100 gram kokos had in mijn geval waarschijnlijk ook genoeg geweest)

Haal de cake uit de oven (oven aanlaten!), verdeel de perenstukjes erover en hieroverheen het kokosmengsel. Zet de cake in het midden van de oven en laat de kokos goudbruin kleuren (ca. 5 à 10 minuten). Laat de cake in de vorm afkoelen en snij daarna in vierkante stukken.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten