dinsdag 17 augustus 2010

Zoetzure pruimen van een zuurpruim

Vroeger werd me nogal eens verweten dat ik een echte zuurpruim was. Geen flauw idee waarom?! Want ik lust best wel pruimen, maar géén zure...!
De pruimenboom droeg vorig jaar zoveel pruimen dat we op een gegeven moment niet meer wisten wat we ermee moesten. Diverse soorten jam, compôte en sap hadden we al gemaakt en toen kwam ik een recept tegen voor zoetzure pruimen. Geen idee wat we daarvan moesten verwachten dus heb ik maar 2 potjes gemaakt. Toen we van de winter een potje openmaakten wachtte ons een aangename verrassing. Héérlijk. Bij de paté of een blokje kaas.
Voor het maken van deze zoetzure pruimen heb je niet al te rijpe, gave pruimen nodig. Omdat ik vorig jaar pas laat in het seizoen aan dit recept begon was vooral dat 'niet te rijpe' wat lastig. Dit jaar heb ik ze dus als eerste gemaakt. Dit jaar is vooral moeilijk om 'gave' exemplaren te vinden. Veel pruimen zijn aangetast door hagel of hebben schimmelplekken door de regen. De oogst is dan ook beduidend minder dan vorig jaar. Toch staan er inmiddels 6 potjes zoetzure pruimen en evenzoveel potjes pruimenjam op de voorraadplank. Omkomen van de honger zullen we dan ook niet deze winter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten