maandag 6 februari 2012

Daar is de winter!



Vroeg ik me een maand geleden nog af waar de winter bleef, het antwoord kwam afgelopen week en begon met een paar ijskoude nachten, gisteren gevolgd door een dik pak sneeuw. Ondanks het feit dat mijn elektrische deken het had begeven heb ik lekker warm geslapen met 2 dekbedden, 2 dekens en 2 warm waterkruiken. Leve de man die de kruik uitvond! Zonder die kruiken had ik bij - 12 graden Celsius een stuk minder lekker geslapen! Ook hadden we begin januari toen er nog geen kou te bekennen was ieder een paar snowboots gekocht bij de Aldi voor weinig. 'Just in case'. Een wandeling door de sneeuw in namelijk best wel leuk, alleen moet je niet met natte, ijskoude voeten thuiskomen en bij elke stap uitglijden. Gisteren had Jan ze al even uitgeprobeerd toen hij het houthok uit ging graven en vanmorgen was het dan zover. We konden op verkenningstocht. Het is hier een ware sprookjeswereld als het sneeuwt. De natuur weet de sneeuw tot ware kunstwerken te vormen op takken en bladeren. Het is niet te vergelijken met de al snel tot blub vergane prut in Nederland. En wat ook erg fijn is: er is geen sneeuwbal gooiende jeugd die de bril van je hoofd probeert te gooien. Hier heerst een serene stilte. Het enige dat je hoort tijdens een wandeling is het knarsen van de sneeuw onder je laarzen..........


4 opmerkingen:

  1. Annemarie, je hebt het weer prachtig verwoord,
    jij kunt dat zò goed! Het is inderdaad prachtig, het nog maagdelijk sneeuw op bijna alles!
    Wij "wij oudjes" slapen met twee dekbedden, zomer en winter, in onze hoezen, de openslaande deuren nog open, wel de gordijnen ervoor. Hans wel een elektrische deken, ik niet, slecht voor mijn wintervoeten! We hebben alle boodschappen in huis voor de hele week! De wegen zijn nog slecht om te rijden. gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind mijn slaapkamer zó al koud genoeg!Overdag staan de ramen en luiken open om te luchten. Om een uur of drie gaan ze dicht, dan is het mooi geweest. 's Avonds is je bed zó koud dat het wel lijkt of je lakens nat zijn! Vandaar de kruiken en liever nog de elektrische deken! Anders ga ik zo gespannen liggen dat ik overal spierpijn heb en met koude voeten kan ik sowieso niet slapen! 's Zomers lig ik alleen onder een dun dekbedje òf als het heel erg warm is alleen een laken...... Wij hoeven gelukkig ook nergens heen. Voldoende eten in voorraad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Annemarie
      Ik herken je beschrijving van een koud bed in Frankrijk. Wij proberen met een houtkachel, een gaskachel en een elektrische radiator, het aangenaam te maken in de woonkamer, maar de zolder is een ander verhaal, wel geisoleerd maar toch ijskoud. Een donzen dekbed is heerlijk, maar de uitvinding van de vorige eeuw pas ik sinds vorig jaar toe, een platte steen op de houtkachel, daarna in een paar kranten en een flanellen zak en dan in het bed, lekker warme voeten, nu nog iets verzinnen voor dat koude neuspuntje. een wollen feestneusje wellicht, ik zal eens overleggen met een breister.
      Groeten uit Vught, - 15 graden in de ochtend afgelopen dinsdag en dan op de fiets, brr. S&G

      Verwijderen
  3. Ha die S&G,
    Ja dat puntje van je neus is ook een ramp en je adem die neerslaat op je deken/dekbed zodat het randje 's morgens nat (en ijskoud) is.Mocht je ooit hèt middel tegen koude neuzen tegenkomen hou ik me aanbevolen!
    En fietsen bij- 15 graden.....brrrr....liever niet! Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen