maandag 24 oktober 2011

Koffie mèt: Bake-well taart

Begin deze maand vierden we feest: We wonen alweer 5 jaar in Frankrijk! Wat vliegt de tijd toch. We stonden even stil bij de veranderingen die we hier zagen gebeuren in die 5 jaar. De Aldi en de Bricomarché die nieuw zijn gebouwd in Rochechouart en waar we graag onze inkopen doen, mr. Bricolage in St. Junien die verhuisde van diverse aaneengeschakelde panden in de binnenstad naar een mooie grote winkel in de 'zône commerciale', LeClerc in La Rochefoucauld die verhuisde naar een véél groter pand aan de overzijde van de weg, een weg die inmiddels veel minder druk is dan vroeger omdat de nieuwe rondweg rond La Rochefoucauld klaar is en het vrachtverkeer zich niet meer door het stadje hoeft te persen..... Kortom zelfs hier op het platteland verandert er toch nog veel in een paar jaar!
We vierden ons jubileum met een zelfgebakken 'Bake-well taart' ofwel een Engelse jamtaart. Het recept is eenvoudig. Verwarm de overn voor op 180 graden. Bekleed de bodem van een kleine springvorm met bakpapier en vet de rand goed in met wat gesmolten boter. Meng 140 gram gemalen amandelen (hier verkopen ze dat in zakjes), 140 gram zachte roomboter, 140 gram (lichtbruine) basterdsuiker, 140 gram zelfrijzend bakmeel, 2 eieren en een theelepeltje vanille-extract in de keukenmachine tot een stevig deeg. Doe de helft in de springvorm. Schep hierop 3 à 4 eetlepels (stevige) jam, ik heb courgette-gemberjam gebruikt, maar je kunt er eigenlijk elke jam voor gebruiken. Schep de andere helft van het beslag er overheen en strijk glad. Bestrooi met 2 eetlepels amandelsnippers en bak ca. 50 minuten in de oven tot de cake bruin in en gaar is (een satéstokje even erin prikken om te controleren, het moet er droog uitkomen). Laat de taart in de vorm afkoelen en bestrooi voor het serveren met wat poedersuiker. Eet smakelijk!

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie eerste Franse jubileum. Wat vliegt de tijd, in februari gaan wij ons zesde jaar in. Ook wij hebben al heel wat winkels zien komen en gaan. Maar gelukkig blijft in ons dorp de bakker bakken en de slager hakken. Jouw taart ga ik zeker namaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heel lekker, Annemarie. En gefeliciteerd met jullie eerste jubileum. Ik zal er een borrel op nemen(heerlijk excuus). Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Dorothé: Jullie wonen dus net even watlanger in FR dan wij! De bakker en de slager komen wij eerlijk gezegd nooit om budget redenen.... bovendien zitten ze te ver weg om even gauw een stokbroodje of iets anders te scoren. Het meeste brood bakken we dus zelf. Bij de plaatselijke slager hadden we ooit, toen we nog rijk waren (lees: toen we allebei nog een baan hadden) een teleurstellende ervaring. Weinig voor veel. Nu we weinig te besteden hebben is het dus goed op de aanbiedingen letten en in het groot inkopen en invriezen. We vinden dat we altijd een prima stukje vlees op ons bord hebben, maar smaken verschillen natuurlijk .....;-)

    @ Joke: Ja die borrel hebben wij natuurlijk ook genomen!Proost!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemarie
    Ja, ik weet nog dat jullie uit Nederland vertrokken en hoe je het voor je zag en dan denk ik dat het aardig gelukt is. Alleen nog rijden op de schoolbus!
    Komen de kraanvogels al over of is het nog te vroeg.
    Wij brengen deze herfst in Nederland door, maar laten wel in Frankrijk onze noten rapen dan hebben we toch een beetje frankrijk.
    Groeten
    G&S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi G&S,

    Haha, ja het is zeker aardig gelukt, die schoolbus laten we maar rijden zonder mij. Weet je hoe kort de dagen hier zijn? Geen tijd om te werken!

    Twee weken geleden hebben we wat kraanvogels gezien (en gehoord) maar daarna is de wind gedraaid, dus de rest zal nog wel een keer volgen.Gisteren hadden we hier nog ruim 20 graden! Vanmorgen regen, maar inmiddels schijnt de zon alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. weet je, ik dacht dat wij hier 7 januari 4 jaar woonden maar door jou weet ik nu dat het ook alweer 5 jaar wordt, jullie wonen hier 3 maanden eerder dan wij. 4 Juni 2002 was de overdracht van ons huis hier. Wij zijn 5 jaar later hier permanent komen wonen.Bij ons in het dorp is een piepklein supermarktje verdwenen, 2 restaurantjes gekomen, veranderd van eigenaren en nog lopen de zaken niet. Ze worden ondersteund door de gemeente, de eerste drie jaar minder huur. Het helpt niet.
    Gelukkig hebben we een bakker die goed bakt,
    ook hij wordt ondersteund, wel belangrijker dan een restaurant.Gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annemarie,
    Sinds kort volg ik je blog!
    Ik heb de taart ook gebakken en was zeer tevreden over het resultaat. Mannie & kids ook, dus hij gaat in m'n receptenboek erbij!!!
    Ik heb het adres van je blog ook vermeld op mijn eigen blog. Zou je mijn blog adres ook willen vermelden?!
    Groetjes, Linda Swaag

    http://cestlavie-linda.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zal hem bij mijn links zetten Linda!

    BeantwoordenVerwijderen