zaterdag 13 december 2008

Mon beau sapin



Het weekend na Sinterklaas zetten wij altijd de kerstboom. Gelukkig was het toen net even droog, want de beoogde boom moest wel uit eigen tuin komen. Jan had al een exemplaar op het oog, het middelste boompje van een groepje zichzelf geplant hebbende dennebomen. Gewapend met een kettingzaag toog hij er dus op uit. Het kostte wat moeite om het boompje tussen de liefhebbende broers en zussen uit te krijgen, want die hielden stevig vast!
Uiteindelijk kon Jan het boompje dan toch op sleeptouw nemen richting huis, waar het nog even wat ingekort moest worden om in de huiskamer te passen. Vreemd toch hoe een boompje dat in de tuin zo klein lijkt te zijn opeens in volume toeneemt naarmate de woonkamer dichterbij komt -;)
Vervolgens eerst de lichtjes erin en daarna de kerstballen. Dit jaar hebben we voor het eerst Franse kerstballen gekocht. De afgelopen jaren waren er een aantal gesneuveld, dus moest er nodig wat vervanging komen. En conform de kerstgedachte hangen ze vreedzaam naast elkaar, de oude Nederlandse èn de nieuwe Franse exemplaren.......

En voor wie de Franse tekst van "Mon beau sapin" [= "O Denneboom"] eens wil nalezen kan terecht op
http://www.vivenoel.com/contes/chansons/sapin.htm

En voor wie dan ook nog wil horen hoe deze bekende kerstmelodie klinkt in het Frans:

4 opmerkingen:

  1. Hallo Annemarie,
    Ben jaloers op jullie kerstboom!!!
    Toen ik in Frankrijk permanent ging wonen, realiseerde ik mij niet dat, met een grote familie in Nederland, je de kerstsfeer in eigen
    woning wel op je buik kunt schrijven want je wordt in Nederland verwacht, terwijl men beloofde dit jaar naar Frankrijk te komen.
    Dit wordt de 6e keer dat we heen en weer rijden, Er is elke keer wat, leuke en droevige
    gebeurtenissen.
    12X 945km!!! En ik houd niet van reizen. Nu maar hopen dat het niet glad of mistig is op de wegen volgende week zondag!
    Heb "mon beau sapin" ook beluisterd, heel leuk!
    Gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor we hier gingen wonen vierden we de kerst al hier dus onze familie 'verwacht' niet zoveel. Mijn moeder viert nu kerst bij familie of vrienden (ik heb geen broers en zussen) en Jan's moeder viert het meestal ergens in een zonnig buitenland.

    N.B: Verwachtingspatronen hou je voor een belangrijk deel zelf in stand..........;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Annemarie,

    Je hebt helemaal gelijk, wijs antwoord.
    Ik kan moeiljk "nee" zeggen.
    Ik heb wel een prachtige grote platte schaal met "kersttakken" en een mooie groep verschillende kaarsen opgemaakt, nu nog een op de salontafel.
    Het kerstgroen haal ik uit mijn eigen bos(je)
    ook het mos. Is mos hier ook beschermd, zoals i
    Nederland? We hebben ook heel veel maretakken in de bomen hangen, bij jullie ook?
    Er hangt voor een kapitaal! Engelsen kwamen er een stel halen, hun dochter heeft een bloemenzaak.
    Ik heb een overheerlijke ouderwetse appeltaart gemaakt, alleen de geur al.....
    gr., Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee zeggen is ook heel moeilijk. Weet ik alles van!
    Maar die kerststukjes klinken ook heel erg gezellig! Geen flauw idee trouwens of mos hier beschermd is. Zal wel meevallen. Tenslotte stropen ze de bossen ook af voor paddestoelen wat in Nederland ook allang niet meer mag.....
    Appeltaart, klinkt ook goed! We hebben nu nog speculaascake bij de koffie, over een paar dagen aan de kerstkoekjes.........

    BeantwoordenVerwijderen